Thursday, November 5, 2009

RENUNGAN


korang pernah tak, tyme jalan-jalan, tak kira lah di dalam hutan ka, di jalan raya ka, didalam kereta ka, atau didalam rumah, korang berasakan korang direnung tajam oleh seseorang? pernah tak?

aku pernah sekali, di rumah sewa ku. tyme tu blackout dan hanya laptop didepan ku sahaja yang menyala. kawan-kawan ku pula semuanya diluar rumah. panas kononnya. aku tak nak kluar kerana aku baring menghadap laptop. malas nak bangun.

around 5 minit selepas blackout tu, kawan-kawan ku berancang nak pergi k-box. aku macam biasalah. xnak ikut koz aku risau kalau aku menyanyi nanti, hujan mencurah-curah turun. huhuhu.... jadi, pergilah kawan-kawan ku meninggalkan aku keseorangan di dalam rumah yang gelap dan sunyi itu.

kalau korang nak tau, rumah sewa tu membelakangkan kebun kelapa sawit. rumah jiran didepan pula sunyi sahaja. maybe da tidur kot. memang sunyi gila la. lilin? takda. hanya laptop dan handphone jadi penerang bilik ku tu.

around 10 minit selepas kawan-kawan ku jalan, bulu roma belakang leherku tiba-tiba meremang ni. serius. aku tak tipu. aku usap leherku, tak juga dapat meredakan keremangan bulu roma ku tu. time tu juga, ada perasaan seolah-olah ada orang merenung belakang ku ni. aku tengok belakang tapi, aish, bulu roma ku meremang makin kuat.

aku bertawakal sahaja la time tu. 'kau' nak ganggu aku, ganggu la. tapi, jangan sakiti aku. nasib baik, tyme tu juga elektrik hidup semula. serta-merta juga perasaan kena renung tu hilang. tengok belakangku, tiada apa-apa. fuh...

na, korang pernah tak alami seperti yang aku alami? aku rasa aku mengalami keadaan yang sama seperti faith.

p/s : aku nak blogwalking tapi perasaan gelisah terhadap exam masih menghantui.. huhuhu...

17 comments:

Unknown said...

tak ade ape2 tu...
juz paranoid...

lagi satu...
'bende' tu selalu kacau org yg lemah semangat...

ada beberapa org yg aku kenal dah kena sbb dia x kuat semangat...
pergi toilet pun nak kena teman..
so, benda tu suka la kacau...

tu berdasarkan pengalaman aku la..
salah satunya mase perkhemahan pengakap dulu...

so, kuatkan semangat kau...

Honeyz said...

salam to JH~

1st commentor ek? hehe..
mm, pasal renungan..
biaselah tu.. byk kali gak perasan (sedar) diri kena tenung (tenung ngan renung same ke? anggapla same ek..hehe)..sampai naik rimas gak..
memang x selesa la dibuatnya..
tp pikir2.. diri ni pun suke gak tenung n renung orang lain =D

p/s: exam berderet2 alhamdulillah dah pun berakhir.. ni gap 13 hr sebelum last paper 18hb.. td petang pas hbs exam, terus je blk umah.. dh serupa btol2 hbs exam lak..hehe.. so nie lehla duk blogwalking lame2.. jgn jeles ek..hehe

Honeyz said...

adeh..terlambat sket nk post.. jd 2nd commentor la td tu.. x jadi 1st la.. tulis je 1st..hehe

Honeyz said...

kalau pasal renungan "bende", rasenye xde lagi kot.. ntah.. tp cam xde je..

nk kate kuat semangat sampai x pernah kene kacau.. diri ni kuat semangat ke?? ntahla.. hehe

(sampai 3 kali lak p letak komen)

Cheese Monster said...

ops..sory juang..aku terhantar hantu aku kt kamoo...asal nye nak skodeng kamoo mandi..

juanghidup said...

ries lee : aku xtau la aku ni kuat semangat ka x. tp, yg pnting aku x penah la minta teman pg tnds. hahaha...

ries pun penah mengalaminya ya? ble crita?

juanghidup said...

honeyz : hahaha... takpa2. nak komen bnyk2 pun ble. sy x kisah pun honeyz. oh, patutla sy rasa rimas smcm jak. honeyz renung sy lama2. hahaha...

Lizz said...

aku rase tu sebab ko takut kot.perasaan aje tuh. ke ko ngah tahan sakit perut sampai bulu roma naik???hehehhehe

Unknown said...

mase kempori pengakap dulu...
ade la kawan aku sorang ni suruh teman dia pegi tandas...
aku pun teman la...

pastu aku jus berdiri depan pintu tandas yg kwn aku masuk tu..
bile dia keluar muka dia pucat..
aku tanya la apsal?
dia x jawab...

lepas blah dari tandas tu..
baru dia cerita..
dia tanya aku..

"kau ader dgr tak suara perempuan mengilai kat belakang tandas ni?"

aku kata tak dgr apa2 sdgkan aku kat depan pintu tandas dia jer...

lepas tu dia terus demam...
bila cerita kat cikgu..
cikgu kata itu perkara biasa...
kat tandas pompuan lagi dasat..
siap bende tu julur tangan lagi..

juanghidup said...

lizz : maybe la tu kot. uik? cmna lizz tau ni? pnh alami mcm gtu ya? thn sakit prut smpai bulu roma meremang? hehehe...

Anonymous said...

hahhaaa~~ perkara yg lae wat aku seram biler blog aku terdelete secara tetibe...bengang aku..sib baek ader hacker n pakar godam recover balik....
yg tak pttnyr acc google aku pon abes terpadam..langsung tak ley log in n sign in

juanghidup said...

ries lee : wow, seram tu bro. aku baca tgh2 mlm ni pun dah naik bulu roma ku...

aku rasa cakap kwn bro tu btul kot. aku pun penah kena hari tu kat gunung angsi. srius bro. aku kena ktawa oleh hantu...

kitaorang berlapan klu tak silap..

tyme tu around jam 4 ka 5 pagi...

kitaorang jadi sentry n nak hilngkn boring, aku dan kwn2 ku pujuk la guide kitaorang tu cerita yg best. best tu korang phm2 la k. hehehehe...

bila stat jak guide kitaorang bercerita, ada orang ketawa di belakang kitaorang atau lg specifiknya belakang ku.

he...he...he... itu yg kitaorang dengar.kitaorang suma terdiam ni. aku pula mamai tyme tu. tp, lps dgr ketawa tu, mataku yg sepet tu terbuka trus. srius aku terkejut dan menyeramkan...

yala, blkngku sbenarnya adalah sungai. dan memang xkn ada orang punya la. yg lg seram tu, ktawanya. aish... susah nak terangkn bro cmna suaranya tu.

"korang dengar tak pa yg aku dgr tadi?"

"diam lah."

kata guide tu sama aku sambil selitkan pisau rambo kat ketiaknya. ok, tyme tu la baru aku phm yg bnda tu memang ada kat belakang ku.

tyme tu, kitaorang sbenarnya duduk bwh pohon pinang. jadi, lps jak ktawa tu, mcm ada bunyi berat jatuh kat atas pohon pinang tu. kitaorang juz kaku jak la.

perasaan? jgn cakap la bro. seram sejuk. ditambahkn lagi ngn suasana hutan dan kabus putih. aduhai...

AreDa said...

wooo....seram lak dgr cite korg ni wie..aku dh le kt bilik sorg2..rumet ku tiada~~~huuuuu~~

juanghidup said...

audeadwish : wow, itupun agk menyeramkan juga tu ayu. harap2 la aku x kena. hehehe...

syukur alhamdulillah blog ayu da recover balik. ble al aku mlawat kat sn lagi kn? hehehe...

juanghidup said...

areda : nak sy temankn? hahaha...

Iza said...

aku dh jd biasa bnda2 cmtu.dulu masa sekolah,asrama aku tgl tu mmg keras,byk org yg dh histeria.kul 4@5 pg,ada dgr bunyi slipper turun tangga, pintu bilik air dihempas.Tapi bila tgk, x ada org pn.
Masa aku pi kem bina negara di BTN Ulu Sepri pn,ada jg jgk benda pelik kat doom kami,seram sejuk dibuatnya.abis lecun baju dgn peluh wlupn bdn sejuk. Sapa yg sertai kem tu,mesti tau kisahnya.
Skrg ni,kat tmpat yg aku tgl ni, slpas kul 12 mlm akan dgr la bunyi org tumbuk lesung batu,dgr org tarik perabut rumah..tp tetap jgk aku berjaga nk klik2 nuff..bg aku,kalau setakat dia nk usik2,xpe tp jgn cederakan aku dh le.....

juanghidup said...

kat sekolah iza dlu pun penah kena ya? tyme sy sekolah dlu pun penah jgk kena. rasukan ablasa la kononnya. tapi, bukan saya k. hehehe...

dekat 40 0rng jgk la kna rasuk hr tu. smpaikan ada yg sanggup terjun dari bangunan. bukan skali. tp, dua kali.

percubaan pertama tak berjaya. perempuan tu smpat ditngkp oleh kawannya. nak terjun dari tingkat tiga tu.

percubaan kedua, perempuan tu berjaya. nasib bek dr tingkat satu jak. retak tulang belakang. aish...

bukan perempuan tu yg rela terjun, tapi, 'benda' tu yg nk terjun. balas dendam kononnya.