Saturday, November 14, 2009

FOGGING



"aish, ko ni. pagi-pagi lagi da fogging. bau asap da baju ku ni. "

"ala, takpa la. kan ko ada perfume adidas juga? pakai la banyak-banyak. nanti hilang la baunya tu."

"yala tu. na, kalau aku kena penyakit, ko nak tanggung? "

korang faham tak apa yang diorang cakap ni? kalau korang tak faham, meh aku xplain. sbenarnya perbualan diatas tu diantara aku dan kawan ku yang suka merokok. serius aku tak suka orang merokok didepan aku. bila dia merokok jak, baju ku pun ikut berbau juga. takpa kalau berbau macam ambi pure ka, adidas limited edition ka, ini tidak. bau rokok yang macam bau taik tu.

aku tak tau la kenapa orang suka merokok ni. aku pernah tanya kawan-kawan ku dulu. apalah nikmatnya merokok tu? diorang kata;

"nikmat bro. gua cakap lu, hisap rokok macam berada di heaven"

heaven? heaven kepala otak lu. heaven apa nya kalau hisap sambil memusnahkan diri? sambil menyebarkan penyakit kepada innocent people. like me. hehehe...

aku hairan juga la perokok-perokok ni tau. kat kotak rokok tu, kan sudah dipaparkan segala jenis penyakit yang kronik. bibir hancur, kerongkong berlubang, anak-anak dilahirkan macam anak alien, paru-paru jadi macam penapis vakum tu. hitam legam lagi. macam iklan kempen taknak merokok tu, pompuan tu bercakap ntah bahasa kebenda. kerana? bibirnya hancur dan aku tau ia amat menyakitkan. sedangkan ulser sebiji kat bibir pun da sakit sangat, apatah lagi kalau bibir hancur macam perempuan tu.aduhai, kalau kena salah satu penyakit tu, bukan heaven da tu. itu neraka dunia dah. itu baru kat dunia, kalau kat akhirat nanti? lagi la teruk. berganda-ganda lagi kerana menyebarkan penyakit kat orang lain.

ketika aku kecil, pernah bapaku berkata;

"faisal, kalau bapa tau kau merokok, nahas kau. kau merokok juga, jangan harap kau dapat tinggal kat rumah ni. satu sen pun bapa tak bagi kau kalau kau merokok."

kena warning gitu, korang rasa korang nak merokok lagi tak? kalau aku, konfem aku tak merokok. warning dahsyat tu. huhuhu...

korang perasan tak, badan perokok ni bau masam? bila kawan korang tu habis merokok, cuba korang dekat-dekat dengan kawan korang tu. kalau korang cakap bau badan kawan korang tu harum, memang sah korang la pembodek terlampau. ish3...

aku sebenarnya tak la meng-anti sangat dengan perokok ni. tapi, kalau merokok tu, jangan la didepan aku. aku ni insan tak bersalah. yang korang sebarkan penyakit kat aku apsal? korang nak mampus awal, mampus la. jangan bawa aku sekali. sial betul.

p/s : maybe aku tak online 1 bulan. huhuhu...

15 comments:

FiZZyRo$e said...

salam..
dorang ni bukan je mrosakkan dri tpi mrosakkn kta yg terbau asap2 rokok tu jgak.. adoih.. da la busuk..
ksian kat org2 yg ada asma,
org yg x bole bau asap2 ni..

smapai hati dorang..
x pernah lgsung nk jga hati org sekeliling..

xpnah lgsung nk dgar nsihat..

sdeh kan..

EkaWeird said...

bgs tul lak citer ni...
kalu boleh sebarkan sume owg supaya xde lagi owg isap rokok
bf aku pun isap rokok
dh dtegur byk kali dh
kalu nk isap pun xyh la hisap depan aku...
hmmm....

Cheese Monster said...

semua..chill...haha..ala..bau je pun..masam2 tu la menghairahkan..

fakta mengatakan, merokok memendekan jangka hayat seseorang.

fakta ada juga mengatakan, melihat payudara wanita dapat memanjang jangka hayat seseorang. 10 minit melihat payudara perempuan bersamaan 30min di gym.

Haa..so..balance..jom tengok ramai2, lame2... o_O

juanghidup said...

see-dah :

wlkmslm...

memang mnyedihkn.. ntah la. kita dah menegur, trpulangla kpd diorng nk berubh kn? sbr jak la.

juanghidup said...

ekaweird : sebarkan la eka. sy lg suka klu lbh ramai orng sebrkn cerita ni. hehehe...

tak tmpr skali? mntau dia sdr? hehehe...

juanghidup said...

hbz : hahaha... memang menghairahkan hbz. menghairahkan hidung kitaorng. hahaha...

fakta btul tu. na, hbz nak tgk sepa punya tu? ish3...

black_mel said...

ph..nak tegur mmg dh tgur..tp x bole bt apa2..diorg pun kwn2 kita jgk...so..kna bersabar..lala~~

juanghidup said...

black_mel : sabar lg. huhuhu...

Honeyz said...

salam JH (ke nk panggil faisal ek, alang2 dah tau ur real name.hehe)..

memula tgk n3 ni, dk terpikir.. JH ni merokok ke..
yela kan, x kenal langsung.. so sempat gakla pikir yg bukan2.. hehe, asif jiddan (sori sgt2)
bace dialog lak, pn terpikir2.. mane satu ayat JH..
bile bace keseluruhan n3, barula paham.. hehe..

bagus2.. jgn disokong perokok2 ni..
tula.. drg ni dahla x pikir kesihatan sndiri,
dah tu lak, p bagi kemudharatan kat orang sekeliling yg berhampiran..
kalau x sayang nyawa sndiri sekalipn, pi la merokok sorg2 kat mane2 tempat tersembunyi.. x pun kat port2 drg..
bukanla menggalakkan.. cuma yela, jgnla sampai bg penyakit kat org2 sekelililng yg x bersalah ni kan..

in my case, dahla diri ni de asthma.. so mmg leh dikatakan agak anti gakla ngan org yg merokok ni..
kalau de laki2 yg merokok dkt2 ngan diri ni, memang sengajalah diri ni tunjuk isyarat x puas hati n x selesa..
selalunya duk capai hjg2 tudung labuh yg dipakai, tarik tutup ke muka.. wat cam gaya pakai purdah.. hehe
so drg pn cam paham2la kan betapa diri ni x senang dgn environment dekat dgn org yg merokok..
pandai2lah drg menjauhkan diri..
tp de gkla yg wat xtau je..
so diri ni la yg kena bergerak ke tempat yg lebih selamat..
yang penting selesa n selamat ^_^

p/s: mm, awat sampai sebulan nk menyepi? lamanya?

:: asekla taip pnjg2.. orglain semua komen pendek2 je.. hehe.. sori ek ::

juanghidup said...

honeyz : hahahaha... komen la spnjg mn pun hani. sy lg suka orng komen. orng komen, tndanya entri sy dihargai dn brksn. hehehe...

pnggl faisal pun ble jgk hani tp oleh kerna kita brda dlm alam maya, identiti kta hendklah dirahsiakan klu boleh. ala-ala spy la katakn.

kata2 hani tu suma nya sy stuju. nnti sy pun nak wat kiasan la klu nk tgur perokok ni. tp, xla pakai tudung labuh n tutup muka cam berpudah. i bkn auw2 tau. hahaha... i lelaki tulen.

sy maybe x online sbuln koz nk blk sabah n sy takda conction intrnt kat umh. huhuhu...

Honeyz said...

tula, perasan JH de letak top commentor kat sidebar (baru je ke wat? sblm ni x pasan pn?).. x sangka lak nama termasuk dalam senarai.. kedua laktu.. satu je kurang dr hbz.. tp ni past post comment ni, jd samela dgn yg no 1 tu.. hehe..

yup.. betul betul betul.. identiti sebaiknya dirahsiakan.. sbb tu saya sndiri pn x pernah kasitau nama pernuh, umur, n amek subjek ape kat UIA.. hehe
tp apepun depends la kan.. de orang jenis x kesah.. tp cm saya yg kesah ni, mmg x kasitau sgt personal details.. (suke berahsia..hehe)

perasan gak selama ni JH x pernah sebut nama.. ur frens pn sbt "juang" je. tu cam sket terkejut tgk kat n3 ni de lak expose name =D

soal wat kiasan, masing2 punya cara tersendiri.. dont worry.. xperlula jelaskan.. sesungguhnya diri ni x meragui pn gender anda.. hehe

owh.. dah agak tu sebabnya.. cuti sebulan ek? beshnya.. UIA nye vacation inter-sem setakat 2 weeks je =( tp xpela.. diri ni pn tiap2 mggu blk umah.. so xde beza mane cuti lame atau jap =D

juanghidup said...

honeyz : skrng ni pun hani da jd top komentator kat blog sy. btul kn? hehehe... tkpa, sy suka. komen la sbnyk mn pun. :)

sbnrnya, sy agk mls nk sebut nm sy kat blog sy ni. bkn nk burukkn nm sndri. tp, mksd nm sy adlh pmutus kata. jadi, mntau nm sy jd pemutus kata2 reader blog sy? huhuhu...

Honeyz said...

Yup.. dah jadi top komentator.. atas sekali ^_^ (sori ek hbz, x sengaja rampas "takhta" anda.hehe)

inshaAllah, kalau de mase terluang, saya datang singgah baca2 n tinggalkan komen lg ek..
tp bukan dlm mase terdekat ni la.. cz nk kena study utk xm rabu ni :)

pasal nama, hehe, leh lak ek de pemikiran gitu.. xpe2.. up to u.. nama pena PeJuAnG HiDup ni pn cm besh gak.. cm mendalam je maksudnya.. nmpk bersemangat tinggi.. hehe

Lizz said...

erk, aku kalo bley xmo dapat laki yg isap rokok. menyusahkan idup aku n anak2 je nnti. huhuhu

Unknown said...

aku tak merokok. sekian.