Thursday, January 28, 2010

AKU MEMPUNYAI HAK!


salam... adedeh... maafkan aku kerana tak mengupdate blog aku ini. bukan aku tak sudi, bukan aku tak cinta, bukan aku tak sayang. tapi, oleh kerana injured yang melanda, dan ke 'disconnect' an yang melampau, aku tak dapat memberi perhatian yang sewajarnya kepada blog aku ini.

tidak mengapa. sekurang-kurangnya aku mula merajinkan diri untuk update kembali blog aku ini. selagi ada peluang, harus digunakan sebaik-baik nya. bukan? oklah, wacana ini(hehehe...), suasana blog sekarang agak hangat dengan isu "mari kita hina dia" dan "ini bukan ajaran aku". hmmm.... bagi aku, kebebasan suara itu memang ada. malah, hak setiap manusia hatta baby sekali pun ada hak untuk bersuara. bersuara la apa-apa pun. selagi ada tekak, selagi ada lidah, bersuara lah.

tapi, walaupun mempunyai status "aku mempunyai hak untuk bersuara!" itu ada, tak bermaksud hak itu digunakan sewenang-wenang nya tanpa mengikut etika dan tata susila. bila "aku mempunyai hak untuk bersuara!" itu ada, jangan la gunakan ia untuk memburukkan, memprovok kan, menghina, mengadu domba atau sebagainya.

come on la. akal itu ada bukan? kenapa tidak sertakan akal dan hak itu? biar ia menjadi seirama selagu. bak kata P.Ramlee,

andai dipisah,
lagu dan irama.

lemah tiada berjiwa,
hampa~

agak jelas mesej yang disampaikan dalam lirik itu bukan? fikir-fikirkan lah. okey?

ini nasihat ku sebaga seorang newbie. bagi yang nak dengar, dengar la. tak nak dengar? tidak mengapa. itu hak anda. aku bukan datuk anda, bukan bapa anda, bukan pakcik anda, bukan idola anda, bukan juga YB anda. aku hanya sebagai orang yang ingin akalnya seirama akal dan suara, dan ingin sama nasihat menasihati.

heh, tiba-tiba pula orang mental macam aku ni cuba memperjuangkan ideologi. nak nasihat orang lagi tu. pergh... ok la. aku da penat menaip. sebelum itu, ada perasan tak tentang post sebelum ini. ala, post perempuan cantik? ala kesabahan bukan? pure gitu. perasan tak?

sebenarnya, post itu ditulis oleh penulis kedua blog aku. aku alu-alukan dia menulis ka blog aku kerana dia pun sama mental juga macam aku. mental dan dahsyat! kenapa? kamu tanya la dia nanti, ok?

p/s : aku nak minta maaf banyak-banyak terutam kepada si doc mental kerana tak dapat menjenguk blog korang bbrp hari ni. *sobs*

11 comments:

ayudeadwish said...

tu la ko
sik tenggelam je~
tak besh ah camni~
law dulu slalu berjimba2 ngan ko,hbz n black mel~
hurm~

juanghidup said...

hahaha... sorilah ayu. nak jgk bejimba ngn ko, headbanging slalu, tp pa kn daya, bnyk aral melinntang depan hidung aku ni. huhuhuh...

hana tantik said...

erkkkk~~mengeluarkn anak tekak jap kt sini~~anak tekak???ngeee~~
itula...aissshh...ckp bio ler berlapik sikit..huhu..gune la akal fikiran~~ngee

tetibe bg cermah lak!erkk~~~

black_mel said...

dunno how to say..masing2 ada hak...just bwk berbincang...

black_mel said...

berjimba tu apa?aku xnk masuk cmpur benda2 maksiat nie..

arieza said...

hoh ada plak mintak maaf kt aku. ape kes nyah? hahah mau mintak maaf? meh belikan aku handbag marc jacobs :p

juanghidup said...

eh? sepa yg minta maaf ngn ko? memang mental sungguh. hahaha...

juanghidup said...

btul. bbincang lg bgus.

juanghidup said...

ntah. aku tak upah ko pun bg ceramah. hehehehe...

arieza said...

hoh sape mental sape sape?

Ries Lee said...

aku pun tenggelam timbul skrg...
bz dgn keje n broadband yg selalu wat hal..