Thursday, October 8, 2009

Jangan panik ancaman perang ke atas Malaysia


itulah yang diperkatakan oleh Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dalam Berita Harian Online hari ini. katanya lagi,

"Kita harus pastikan sama maklumat itu benar atau tidak. Janganlah mudah sangat terpengaruh... rujuklah pada polis dulu sebelum membuat apa-apa kesimpulan. Polis ada kepakaran dalam bidang pemantauan, risikan dan siasatan berhubung perkara sebegini. Kita harap rakyat tidak cepat melatah. Tiada apa perlu dibimbangkan kerana anggota kita di seluruh negara sentiasa bersedia menghadapi apa saja bentuk ancaman. Yang penting, kita mahu rakyat hidup selesa dan rasa selamat,"

Ancaman perang tersebut sebenarnya dibuat oleh BENDERA yang kononnya mereka akan menghantar ahli-ahli dengan bersenjatakan buluh runcing dan pedang samurai ke Malaysia dan melancarkan 'perang'.

bagiku, ancaman itu adalah ancaman seekor semut kepada gajah. sudah la kecik, nak mengancam si besar pula. bukan nak egokan negara sendiri. tapi, agak-agak la. dari segi peralatan pun dah kalah, mcmna nak lancarkan 'perang'? budak kecil sendiri pun tahu hakikat tu.

BENDERA, daripada korang terhegeh-hegeh nak beperang dengan MALAYSIA, ada lebih baik korang tolong saudara-saudara kita kat Padang tu. lagi berpahala dan berfaedah.

"fikir dengan akal, hayati dengan hati"

6 comments:

Melz said...

Ku juga menunggu..depa cakap je lebeh..hehe

♥ayudeadwish♥ said...

cakap nak besh dorg tuh.. sini la try lawan... 1 malaysia beb!! sumer berani

PeJuAnG HiDup said...

aku pun menunggu jgk ni. tapi, xda pa2 pun stkt ni. omongan kosong jak tu. hehehe...

wah? aku sokong ayu. kita da 1malaysia bah! hahaha...

Daniel DPK said...

Saya pikir saatnya kita sama-sama berpikir jernih dan lebih mendalam dalam menyikapi konflik ini..jangan saling terbawa emosi dengan artikel dan komentar-komentar yang ada dalam berbagai media,forum,dan blog..satu hal yang pasti : ADA YANG DIUNTUNGKAN DARI PERTIKAIAN INDONESIA-MALAYSIA..jadi menjadi tanggung jawab kita bersama untuk lebih memahami kasus ini lebih jernih!!!

SEDIKIT OPINI YANG MUNGKIN BISA KITA RENUNGKAN SEJENAK DALAM MENYIKAPI KASUS INI..
Pihak Ketiga dalam Konflik Indonesia Malaysia

PeJuAnG HiDup said...

ok daniel,kami berfikiran jernih dan tidak membawa perkara ni lebih jauh lagi.

kedamaian milik semua kan Daniel?

Faith said...

dr segi peralatan kalah?? jangan kata begitu...sbnrnya kita masih ketinggalan......mereka ada kepakaran membuat senjata dan kenderaan peperangan sendiri...nisbah ketenteraan mereka lebih jauh besar berbanding malaysia...kepadatan jakarta lebih kepada metropolitan, mengalahkan kl atau mungkin satu semenanjung....yg penting sekarang kita memulihkan hubungan kita semua sebagai satu rumpun bangsa dan agama...mana yg di salah ertikan kita fahamkan dan yg keruh sama2 lah kita jernihkan....