Monday, March 7, 2011

menyedihkan

BATU PAHAT: Akibat terbabit dalam perlumbaan haram bersama-sama kira-kira 20 pelumba haram lain, dua remaja menerima padah apabila maut selepas bergesel dengan sebuah kenderaan pelbagai guna di Kilometer (KM) 76.1 Lebuh Raya Utara Selatan di laluan Machap ke Ayer Hitam, awal pagi semalam.

Bagaimanapun, remaja lain melarikan diri dengan meninggalkan mayat dua rakan mereka terbujur di atas lebuh raya.

Dalam kejadian jam 2.30 pagi itu, Muhammad Saddam Hussein Sheikh Awaf, 20, dan rakannya, Mohd Faiz Ahmad, 19, kedua-dua pelajar kolej, mati di tempat kejadian akibat cedera parah.

Pemangku Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Superintendan Adnan Azizon, berkata kemalangan itu berlaku apabila sekumpulan pelumba haram menghampiri satu selekoh di lebuh raya berkenaan dan bergesel dengan sebuah kereta jenis Proton Ixora.

“Motosikal dinaiki salah seorang mangsa dipercayai tidak sempat mengelak lalu bergesel dengan Proton Ixora, mengakibatkannya gagal mengawal motosikal sebelum merempuh seorang rakan di sebelahnya menyebabkan kedua-dua berdua maut di tempat kejadian.

“Mat rempit lain sempat mengelak dan melarikan diri dari tempat kejadian,” katanya selepas ditemui pada Hari Polis Bertemu Pelanggan di Kompleks Beli Belah The Summit di sini, semalam.

sumber- berita harian


sedih betul aku tengok mereka ni. kadang-kadang, malu aku mengaku sebangsa dengan mereka. menyedihkan dan memalukan. kesian ibu bapa mereka. yala, dapat anak-anak macam begitu. setelah dijaga, diberi makan sehinggalah besar dewasa, last-last? mati katak di tengah jalan. mati dalam hina lagi tu. aduh-aduh.. 

Sunday, January 23, 2011

emak yang sangat-sangat "pandai"


aku ada cerita lagi yang nak dikongsikan dalam blog ni. cerita ni cerita benar dan aku tegaskan, aku tidak menokok tambah apa yang akan aku ceritakan.

pada waktu tu, aku masih ingat lagi. jam casio ku menunjukkan jam 5.45 petang. cuaca memang baik dan memang seronok buat aktiviti beriadah waktu tu. jadi, aku pun mengajak kawan-kawan ku main futsal (dengan paksaaan. hahaha..).

ketika kawan-kawan ku bersiap-siap, aku yang dah memang siap awal lagi terus menuju ke padang (padahal padang berturap tar. adeh..) futsal dan rancangan ku nak joging 5 minit dulu. tapi, sampai jak aku kat padang tu, ku nampak couple tengah dating bhampiran dengan padang tu. couple tu tgh duduk diatas motor. si jantan duduk belakang, si betina duduk depan. memang mesra la aku tengok. 

aku pada mulanya tak kisah. biarlah diorang. hal diorang. aku pun sbenarnya malas nak ambil tahu hal orang lain. aku pun meneruskan joging ku tu sambil melihat couple ni bermesra-mesraan. tapi, tidak lama kemudian, aku mula rasa annoying. yang si jantan ni sekejap-sekejap peluk si betina. ramas lagi. aku rasa annoying betul. hey, aku ada kat situ kot. tak kan mereka tak ada sekelumit perasaan malu kot? kalau dah gersang sangat pun, jangan la buat kat public. yang lagi aku annoying sangat, melayu beb! adoi-adoi.. malu betul aku tengok.

tak mengapa. aku abaikan. jangan kacau dorang. pedulilah. aku teruskan lagi joging ku. dekat 3 minit aku jog, aku melihat satu scene yang betul-betul mengacau perasaan. scene cium mulut. pergh... ini betul-betul annoying dan menggeramkan. aku tak tahan lagi dah. aku berhenti joging dan terus pergi jumpa couple tu.

"woi, boleh korang dating tempat lain tak?"

habis cakap jak aku terus sambung balik joging. aku tak nak berdiri lama di situ kerana aku jenis cepat meruap. tak nak jadi apa-apa. huhuhu... tak lama selepas aku tegur tu, aku dengar bunyi motor dihidupkan. si betina berambus. si jantan pula balik ke rumahnya. (rumah nya berdepan dengan rumah sewa ku.)
 
selepas tu, kawan-kawan ku datang. kami pun mula main futsal. ketika aku dengan kawan-kawan ku main futsal tu, si jantan datang dengan kawannya. aku sebenarnya dah tau apa tujuan jantan tu datang tapi ah.. abaikan. mungkin kawan-kawan ku ramai ketika tu, si jantan tu tak berani jumpa aku direct. (actually aku tak kisah pun. kalau berani sangat, meh 1 on 1),. si jantan tu jumpa dengan kawan ku. si jantan tu cakap la sesuatu dengan kawanku tapi aku tak dengar sangat kerana aku main futsal. selepas si jantan tu habis bercakap dengan kawanku, si jantan tu pun balik ke rumahnya dengan kawannya.

aku pun terus jumpa dengan kawanku dan tanya kenapa? kawan ku cakap kat aku yang si jantan tu marah dengan aku kerana aku malukan aku depan awek dia. si jantan tu cakap lagi, dia tak buat apa-apa pun. pergh.. aku betul-betul terkejut mendengar kata-kata kawanku tu. aku memalukan dia? dia tak buat apa-apa? 

kau dating sambil cemolot kat public begitu tak memalukan kah? kau buat scene macam begitu kau cakap kau tak buat apa-apa? kau bodoh ka apa? otak letak kat mana? lutut? ish..

yang aku terkilan sangat-sangat, emak budak tu. aku rasa dia lah emak yang paling "pandai" sekali dalam dunia ni. kenapa? kerana dia sokong sangat setiap tindakan anaknya. ketika kawan ku nak pergi ke padang futsal, kawanku sempat dengar dari emak budak tu,
"jangan tumbuk sudahlah."

what the hell? emak apakah ni? "pandai" sangat. sebagai manusia yang ada akal fikiran, tau baik buruk, apa kah maksud di sebalik kata-kata emak budak itu? bagi aku, ayat tu jak menunjukkan yang emak budak ni percaya seratus peratus apa yang anak dia cakap yang anak dia tak buat apa-apa langsung. ok, correct me if i am wrong. it is right to dating with hot scene in public? it is right to make kissing scene although they are still dont engaged yet? please correct me if i am wrong there.

aih.. kalau semua parent macam begini, tak hairan la banyak terbabit dengan kes juvana. kes pembuangan anak. kes mat rempit, kes dadah dan sebagainya. ini lah puncanya. parent yang "pandai" sangat dan mempercayai seratus peratus anaknya tanpa usul periksa. 

ok lah. end of the story there. i know that i am not perfect but i had my right to tell them that was wrong right? if that situation happen to you? what should you do? are telling them to get away or just chill and doing nothing? you choose...

p/s: kadang-kadang, aku malu mengaku aku melayu.

Friday, January 14, 2011

aku dan bekam

sepanjang 2 minggu ni, aku dan team silat yang lain asyik menjalani latihan setiap petang. walaupun tidak semua ahli tapi tak mengapa. lagipun latihan yang kami adakan bukanlah latihan wajib. kalau latihan wajib, masak mereka kena oleh coach. hehehe...

tapi, yang buat "suew" sekarang ni adalah kakiku. adoi.. sakit terseliuh kena sapuan ketika di kulai hari tu masih lagi terasa. malah, sakitnya amat merisaukan aku sehinggakan aku hampir memutuskan untuk bersara daripada silat. yala, fikir masa hadapan juga kan? tapi, bila fikir-fikir balik, agak rugi juga. yala, ketika di universiti ini lah, peluang bermain, bersparring (hehehehe), wujud. aku pasti, selepas dapat kerja nanti, pasti peluang sebegini tak wujud. huhuhu...

ketika itu juga, aku dengan seraya nya berkata,

"ah! persetankan semua itu! kakimu masih boleh sembuh. pergi cari ubat. huh!"

aku ambil kunci motor dan terus pergi ke ekspo yang kebetulan masih dibuka berhampiran tempat aku tinggal. setahu aku, ada tempat mengurut di situ. kalau tak silap aku, pusat rawatan cinta namanya. melalui "first impression" ku, aku sangkakan pusat rawatan cinta ini hanya untuk orang yang putus cinta atau yang mengalami masalah. tak sangka pula tempat ni untuk mengurut dan berbekam. hahaha.. dats is my first impression, ok?

ketika aku menjenguk ke dalam pusat rawatan cinta itu (actually khemah), ada seorang abang di situ. aku nak gelar pakcik tapi ish, takut tersinggung plak dia. jadi ,better aku panggil dia abang. di sini jugak, baru aku tersedar, 


"don't judge a book by its cover."

aku sangkakan abang ini garang kerana mukanya agak keras, garang, dan tak senyum. tapi, sangkaan ku betul-betul meleset. rupa-rupanya abang ni amat peramah. seriously say, peramah sangat di sebalik wajahnya yang agak garang. hahaha...

jadi, pot...pet...pot...pet... abang itupun setuju mengurut kakiku yang terseliuh. tapi, better aku bagi tengok bahagian kakiku yang injured tu supaya korang lagi jelas dimana abang itu urut. na, kalau nak tengok, tengok. kalau tak nak tengok, tak payah tengok. aku tak paksa. 


oh.. kaki kesayangan aku...


nampak biru-biru tu? hahaha... itulah kesan dari silat olahraga yang aku ikut hari itu. nasib baik aku dapat pingat, kalau tak, kesian kakiku terpaksa jadi begini. huhuhu... 

ketika abang urut tu, adoi..adoi...adoi!!!! sakit bang oi! sakit sangat sampai semua badan ku kejang bila abang tu urut kaki ku. ketika abang tu urut kat bawah buku lali tu, adoi... kalau aku dibenarkan teriak, aku teriak. sakit sangat. huhuhu... ada lebih kurang setengah jam juga la aku menahan sakit kena urut tu. tapi, selepas dia urut, kakiku dah kurang sakit berbanding dulu. betul-betul berkurangan. gembira betul la aku ketika tu. tapi, tiba-tiba abang tu berkata,

"kaki mu ni perlu bekam ni. banyak angin abg tengok."

"oh? kalau begitu, bekam jak la bang. asalkan kaki boleh sembuh."

apabila aku cakap begitu, abang itu terus ambil peralatan bekamnya. korang tau juga kan apa itu bekam? jadi, tak payah la aku cakap pasal alat bekam ni. kalau nak tau juga, tu hah.. tanya pakcik goggle. dia banyak tau. ok, kembali semula kepada abang dengan alat bekamnya. dia pun bekam di sekitar buku laliku. abang tu cadangkan 4 cup kat situ dan aku follow jer. janji kaki tak sakit lagi.

bila dia bekam jak kakiku, pergh.. aku betul-betul terkejut tengok darah yang keluar. (actually, darah itu terkeluar pasal kulit tu dihiris dengan pisau gillete. tak dalam juga. dun worry. hahaha...) banyak sangat sampai hampir setengah cup dipenuhi darah. fufufu...


1 minit pertama...
 
 


10 minit kemudian...



selepas cup dibuka. macam puding kan? hahaha.. (kepada yang tak suka tengok darah, sorry...)


banyak darah keluar bukan? hahaha... nampak macam kabus dalam cup tu? itu adalah angin yang diserap keluar oleh cup tu. kata abang tu, makin hitam darah yang keluar, makin kronik penyakit orang tu. fuh... nasib baik tak hitam sangat. kalau hitam, alahai, muda-muda dah berpenyakit. huhuhu....

selepas habis proses berbekam tu, kaki ku makin kurang rasa sakitnya. malah, terasa ringan lagi. aku amat-amat berterima kasih kat abang tu. you are the pro bro! salute you! hehehe... sekarang, aku dah boleh jumping dah. kalau tak, huh... nak terberak pun ada kalau nak jumping. huhuhu..

ok lah. panjang lebar pula aku tulis kali ni. pedulilah.. yang penting dapat cerita. hehehe...

Monday, January 10, 2011

aku penat sangat bersabar

hey..hey...hey... aku update lg blog aku yang dah bersawang sangat-sangat ni. banyak sangat aku nak cerita tapi of course bukan semua korang baca nanti kan? so, tak payah cerita panjang-panjang. aku sendiri pun tak suka baca post org yang panjang-panjang ni. hahaha... 

perkara pertama yang aku nak cerita ialah AJL25 yang dah selesai tadi. OMG! SERIOUSLY BORING! ANYONE AGREE WITH ME? adoiyai... bukan aku nak kata aku pakar tapi adoi, cameraman, ur camera angle was suck man! u balik-balik view dari jauh buat apa? omg! ingat tv kitaorang ada lensa zoom yang boleh adjust ka? adoi-adoi... lagi satu yang aku kureng dlm ajl ni, fesyen. oh yuna... why? why?? WHY??? kenapa baju mu malam ni? omg! better pakai macam dulu yuna. lg cantik. lg sweet. ceh, macam yuna nak baca blog aku. hahaha...

perkara kedua aku nak cerita, malam ini kesabaran ku amat-amat tercabar. darah betul-betul meresap kat otak. kudrat semua mula terkumpul kat otot-otot. pelbagai kata-kata membisik,

"weh, tak payah ko sabar. bagi jak budak tu. rugi jak ko ada silat. buang bakul la silat ko tu oi."

"ala, dia malukan ko begitu? ko nak macam dulu ka? dihina-hina? pukul jak. tak payah cakap-cakap. tyme sekolah menengah pun macam gtu, tyme universiti ni pun ko di anjing-anjing jgk? "

"itulah ko, dulu ko backup dia sangat. kan ko dah kena balik. tak guna ko backup orang macam gtu. dia bukan kawan ko."

"adoi, kau ni pengecut la. sampai bila ko nak bersabar ni?"

aih... kalau aku ikut kata-kata ni, aku tak tau la apa yang terjadi. maybe aku dah masuk penjara kot. yala, benda macam begini kalau dah disimpan lama-lama, ditahan-tahan, amat buruk padahnya kalau tak dapat tahan lagi. ya, aku berani kata, andai aku tak sabar dah. aku tak akan teragak-agak. aku akan pastikan engkau menderita. ya, banyak caranya. tak payah guna kata-kata koz aku tak pandai berkata-kata ni. bagi aku, kudrat selesaikan semuanya!

sabar.. sabar... sabar... adeh... banyak kali dah aku bersabar. berapa kali lagi aku nak bersabar ni? aku bersabar setiap kali aku diejek. aku bersabar setiap kali aku diperlekehkan. aku bersabar setiap kali aku direndah-rendahkan. aku bersabar setiap kali aku di permainkan. 

HEY? SAMPAI BILA NAK BERSABAR NI SIAL!!!
SELAMA INI PERNAH AKU SAKITKAN HATI KO? PERNAH AKU CAKAP KO ANJING BABI SIAL DAN SEUMPAMANYA? PERNAH KO DENGAR AKU RENDAH-RENDAHKAN KO? PERNAH DENGAR AKU EJEK-EJEK KO BILA KO TERSASUL ATAU EXCITED CAKAP? ADA? PERNAH AKU CAKAP MUKA KO MACAM SAMPAH?  WTF IS WRONG WITH YOU??? U ARE MY FRIEND AND RESPECT ME CAN? I GREATLY RESPECT U FRIEND.  I KNOW U WILL READ THIS. I'M SURE YOU WILL READ. PLZZ.. I CANT STAND CHILL AFTER THIS. SERIOUSLY I CANT. 

inilah padahnya kepada orang yang terlalu sangat bersabar. kepala selalu dipijak-pijak. maruah selalu disampahkan. nah engkau, sabar la lagi. sabr la engkau selalu. ala, kau tu kan boleh dipjiak-pijak, diperlekehkan, direndah-rendahkan. sabar la lagi. tak mengapa, kawan ko jugak. sabar jak. FUCK YOU!

aih.. aku dengar perkataan sabar lagi. ok.. bersabar balik. lets go to zero again. start new day and new zero. ya, dan aku akan bersabar lagi besok. dan lusa. dan seterusnya.. adoi.. and silent moment come to me again.. again.. again...

p/s : sabar lagi? hmmm...

Wednesday, December 29, 2010

tahniah malaysia!


tahniah malaysia! gembira lihat pasukan malaysia kita menang walaupun mereka kalah. tak mengapa. sekurang-kurangnya, mereka dapat 1 gol. memang ko terbaik la safee. mesti ramai pasukan nak ko lepas ni. hahaha...

tapi, ntah la. agak kurang menarik persembahan malaysia malam ini. bukan aku nak kata aku ni pro dalam bola sepak ni. tapi, aih... malaysia nampak macam takut semacam. lagi satu, dapat bola asyik nak clear jak. lagi satu, kalau korang tengok balik game tu, banyak sepak sabit dipraktikkan. adohai, nasib baik la tak kena kepala pemain indon tu tadi. kalau tak, alamat penyokong indon mengamuk sakan tu. 

bukan aku nak sokong team indon tapi lebih elok permainan bola sepak itu lebih clean dan tidak banyak sangat tendang terbang gitu. yala, sama-sama manusia juga kan. andai kita yang kena begitu,mesti kita pun panas juga kan? 

anyways, congratz team malaysia! hope next year, win again! hehehehe...

Saturday, October 30, 2010

salam


 salam...

hehehe.. sebenarnya, perkataan "salam" ni ada kenangan buat aku. kenangan yang menyedarkan aku. membetulkan silap aku. "salam", perkataan ini membawa aku mengimbau kembali kenangan ketika di matrikulasi dulu. tempat dimana aku belajar buku biologi tebal 3 inci, tempat dimana aku frust, tempat dimana mengukir kenangan manis yang susah dilupakan. malah, kalau sekarang ni aku ditanya, 

"kau rindu tak matrik mu dulu?"

semestinya aku jawab, ya! semsetinya aku rindu. kalau ada kesempatan, kemampuan, i'allah, aku akan berkunjung kembali disana. tempat dimana aku berubah dari seorang yang tak berguna, kepada yang sedikit berguna. hey! at least, ada perubahan tau! hahaha...

kembali kepada perkataan "salam" tadi, sekejap, aku fikirkan dahulu.. sekejap ya? dagu tengah gatal ni. nak garu betul. sekejap... mmmm... ok... dah ingat. hehehe... bila di ingat kembali, peristiwa berkaitan dengan "salam" ni berlaku kat matrik juga. pada ketika itu, aku baru belajar mengenali apa itu handphone. baru mengenali apa itu bahasa sms. hahaha.. aku masih ingat lagi, handphone pertama aku, orang panggil handphone batu. kenapa? kerana kalau handphone tu dilempar kat anjing, anjing sure cedera parah. hahaha...

jadi, pada ketika itu, penggunaan perkataan "askum" merupakan short term bagi assalammualaikum. jadi, perkataan ini la selalu aku gunakan setiap kali ber sms dengan orang lain. namun, pada suatu hari, aku berkumpulan dengan orang yang kukira, alim orangnya. memang alim pun kerana pakai tudung labuh dan hafaz al-quran. jadi, tup tap, kumpulan ku dapat assignment. assignment apa pun aku dah lupa. 

jadi, setiap orang, pasti da part nya yang kena disiapkan bukan? tup tap tup tap lagi, malam itu aku musykil pasal part yang aku kena siapkan. yala, orang yang tak alim macam aku ni, pastinya akan kemusykilan. huhuhu... maka, dengan serayanya tangan ku pantas menyambar handphone diatas meja. (ceh, ayat hyperbola betul. hahaha..). jariku yang sedikit halus memicit-micit punat menaip kat handphone tu. kalau cicak, maybe dah tersembul keluar biji matanya kalau aku picit macam aku picit handphone tu. hahaha...

ku taip begini,

"askum, pasal assignment yang ustazah bagi tu, awak da siapkah?"
"wlkmslm... dah. "
"oh.. nak tanya pasal part saya tu, bla...bla...bla.. (tak ingat. hahaha...)"
"tak mengapa. nanti saya bincang dengan awak kat kelas."
"ok. jumpa nanti ya?"
"ok. jap. ble saya tegur sesuatu?"
"ya?"
"seboleh-bolehnya, jangan lah menggunakan perkataan askum tu. askum tu maksudnya celakalah kamu."
"oh.. maaf. saya tak tau. maaf ya?"
"tak mengapa. gantikan la askum tu dengan salam. ok?"
"ok. terima kasih ya kerana menegur."
"sama-sama. salam..."
"salam."

itulah isi kandungan sms yang kuhantar dan kuterima daripada kawan ku tu. dan bila ku siasat dengan teliti lagi. ya, kata kawan ku tu benar. askum dalam bahasa hebrew adalah celakalah kamu. jadi, dah molek ku catat kat blog ku ni, setiap perkataan yang ingin kita taip, short kan, dan ungkapkan, pastikan lah maksudnya difahami dengan jelas. jangan jadi pak turut, kalau orang makan tahi, dia pun ikut sama makan tahi. ada faham? huhuhu...

ok, quit again. today, got script to write. script about parking oku. actually, i got idea but yeah, i in major IT, and not in the same lane with dato yusuf haslam and aziz osman which can do great script. and also, yeah, i got restriction there. i must make sure that the scene and script that i will write not exceed than 2 minutes. geezz... brain, brain, squeeze ur idea for me please?

Friday, October 29, 2010

Dia




setelah beberapa purnama kejohanan silat kat kulai tu melabuhkan tirainya, dia masih sakit lagi. puas aku belai, urut, minyakkan, selimutkan dia dengan penuh kasih sayang. tapi, dia masih tidak sembuh. namun, syukur juga, sakit dia tak seperti dulu. dah tak mengerang lagi.


mungkin, salah aku, paksa dia sangat. dah nak sembuh, aku masih paksa dia buat kerja berat. namun, aku tau, dia bukan selemah itu. aku tau dia boleh. aku tau kemampuan dia. aku tau, biar dia sakit begitu, dia masih mampu. mampu untuk buat apa sahaja. dia ada kesungguhan. aku yakin dengan itu. aku yakin dengan dia sangat-sangat.

tak mengapa. hari ini, aku tak ketemukan dia dengan pujaan hatinya. pujaan hatinya yang selalu dia sentuh, pijak-pijak, peluk-peluk, tendang-tendang. kalau aku temukan dia juga, aku pasti, dia akan sakit kembali. tak mengapa. biarlah dia merindui pujaan hatinya.biar dia sengsara dengan kerinduan itu. bila dia dah sembuh kelak, hahaha, pastinya pujaan hatinya itu tak kan lepas dari dakapannya. aku pasti!

kaki kiriku, cepatlah sembuh. kita tendang lagi pujaan hatimu yang hitam legam itu ya? cepatlah...

Monday, October 11, 2010

( * . * )

prepared for the worst. please pray for me. tsk....

Saturday, October 9, 2010

ankle sprain. wow! (not related to post. maybe...)

hahahaha... lawak betul petang tadi. jangan main ting ting ya? kata wasit. hahahaha... lawak-lawak. tapi, memang aku main ting ting pun ketika pemilihan silat untuk mewakili daerah batu pahat. macam yang aku sebut sebelum ni, aku injured kat ankle. kerana itu la aku main ting ting. hahaha...

lawan ku pun tadi, bila ku perhati dan teliti, bapa budak rupanya. patutlah agak senak juga aku kena tendangannya tadi. sedap juga la dia tendang. aku dapat mengelak sebenarnya tapi, lari sikit, ankle memang sakit gila gua cakap lu. huhuhuhu... namun, bukan kerana aku injured, dia boleh ambil kesempatan. tidak sama sekali. malah, aku kalah dengan lawan ku tu pun dengan kiraan mata 2-1. tipis bukan? hahahha... dengan orang injured pun boleh menang tipis. ish3...

aish, rasa macam membongkak diri pula aku dalam blog ni. ahh... lantak lah. blog ini umpama diari aku, bukan? jadi, sekali sekala, nak juga tulis benda yang bongkak sikit kat blog ni. asyik rendah diri jak. huhuhu...

p/s: harap-harap teman sparring ku tu tak injured serius...

Friday, October 8, 2010

Janji melayu

sekarang, aku berada di dalam perpustakaan UTHM yang aku rasa, adalah perpustakaan terbesar berbanding dengan semua perpustakaan universiti lain. tapi, itu apa yang aku rasa. lagipun, aku belum lagi berpeluang melawat perpustakaan universiti lain. 

namun begitu, aku rasa, tiada maknanya perpustakaan besar begini sekiranya pelajar tidak banyak yang masuk. yala, kalau dibanding kan zaman dahulu, perpustakaan merupakan tempat tumpuan untuk pelajar datang. tapi, sekarang tidak lagi. dengan internet, perpustakaan seperti dah hilang serinya. tak boleh disalahkan sepenuhnya kepada pelajar. sebab, kalau di perpustakaan, kena jalan sana, jalan sini untuk mencari buku yang di inginkan. tapi, kalau menggunakan internet, buka sahaja google, tapi keyword, tadaa!!! jumpa maklumat yang dicari. hahaha...

dah... aku mencarut lagi. aku sebenarnya bosan menunggu orang ni. janji datang jam 8, tapi, sampai sekarang, lubang hidung pun tak nampak. shit betul. nasib baik kau india, kalau tak, aku dah cakap awal-awal,

"janji melayu"

aish...

cakap cakap cakap


malam ini, aku tidur lewat barangkali. aku masih dalam sakit PSM. masih mencari idea dalam memandang pc ku ini. besok, aku pergi library mega besar tu. walaupun besar, buku sikit. hahahaha... tak mengapa, janji grand kata orang.

hmmm... dalam blog ni, aku agak becok bercerita. agak banyak celoteh diluahkan. tapi, hakikatnya, bila di luar blog, di dunia realiti, aku pendiam. aku akui nya. walau orang tak cakap pun, aku sendiri menyedarinya. malah, ketika bercerita dengan orang, aku seringkali tergagap-gagap. bahasa yang dilontarkan agak baku dan kaku. maklumlah, latihan si lidah tidak cukup untuk membuat kn ia berpetah dengan lancar.

tapi, aku agak bersyukur aku merupakan seorang yang pendiam. malah, aku suka dengan pepatah,

"diam lebih baik daripada berkata-kata"

bila difikirkan, ada kewajaran disebalik pepatah itu. yala, kalau banyak berkata-kata, takut nanti, ada terlepas cakap pula. dan yang terlepas itulah kadang-kadang buat orang sakit atau terguris hatinya. cakap ini senang dituturkan, tapi, bila terlepas cakap, aduhai, tak boleh tarik beb. cakap ni bukannya ada tali, bukan ada gear undur yang boleh ditarik atau diundur balik.

kadang-kadang, aku hairan juga apabila ahli politik terlepas membuat kenyataan, dan dia disuruh menarik balik kenyataan itu. aku fikir punya fikir, macamana la dia tarik kenyataan tu ya? adakah dengan bercakap, 

"saya menarik balik kenyataan yang saya buat sekian, sekian, dan sekian... "

boleh menarik kenyataan yang sudah didengari oleh orang ramai? hahaha... aku serius tak paham dengan hal itu. 
hahaha... adoi.. mencarut-mencarut. maaflah.. aku suka banyak cakap kat blog ni bila ada idea. lagipun, cakap kat sini, kalau tersalah, boleh padam balik. lainlah kalau cakap kat dunia realiti ni, kalau dah terlepas cakap, mesti ada orang marah. kan bagus kalau boleh dipadam balik. ditarik? boleh kot. hahaha...

p/s: zzz...

Wednesday, October 6, 2010

projek sarjana muda yang amat memblurkan. tsk..


serius aku amat-amat blur sekarang ini. aku tak tahu nak buat apa first. assignment yang aku kena buat sekarang ni adalah yang amat tough sekali. data algorithm, web programming, java programming, dan yang paling tough sekali, projek sarjana muda. aduh...

kebiasaannya, aku mempunyai idea yang boleh dikatakan banyak bila berbicara pasal projek-projek ini. tapi, projek sarjana muda ini betul-betul buat aku mati akal. serius, tiada idea yang dapat generate langsung. malah, aku dapat merasakan firasat bahawa aku akan failed projek sarjana muda ku ini.

bukan aku nak kata aku terus menyerah kalah sebegitu mudah. tapi, aduhai, tajuk sarjana muda aku betul-betul buat aku down terus. sistem pemasaran dan penajaan perniagaan berbilang aras atau lebih dikenali ramai, multi level marketing. tak tahu juga, ok, yang lebih popular nya lagi, MLM. huhuhu...

sebenarnya, aku telah membuat kesilapan mengenai projek sarjana ku ni. pertama sekali, aku terus menerima bulat-bulat tajuk yang aku terima dari lecturer. tahu la tajuk itu agak gempak, tapi, fikir la dahulu sebelum terima. faisal...faisal... ish...ish...ish... kedua, kesilapan yang aku telah buat, aku tidak mencari satu syarikat pun yang boleh aku fokuskan. dengan syarikat tersebut, boleh lah aku memikirkan cara pemasaran produk mereka, berapa komisyen yang akan didapat bagi setiap ahli yang dapat memasarkan produk syarikat, dan berapa bonus yang ahli dapat dengan menarik orang menjadi mentee di bawah ahli tersebut. huhuhu...

ada banyak lagi kesilapan lagi aku buat, tapi, kalau aku cerita pun, bukan semua korang baca. kan3? hahaha... tapi, itulah.. aku nak luahkan dalam blog aku ini, yang aku amat3 blur sekarang. huhuhu... hari tu, ada seorang blogger tu cakap kat kawannya, 

"blog ini umpama diari kita."

lebih kurang itu lah dia cakap. aku pun agak tertarik dengan kata-kata itu. jadi, rasanya, tak salah aku jadikan blog ini sebagai diari ku. diari kehidupan seorang pejuang hidup. apakah? hahahaha... 


p/s: betisku terasa tegang sangat bila jumping sikit. macam kena suntik botox jak. hahaha... tak sabar nak training hari jumaat ni...

Monday, October 4, 2010

kejohanan pencak silat antarabangsa 2010 piala timbalan perdana menteri


amat lama rasanya aku tak update blog aku ni. memang lama dan selalu begitu. bila tangan ringan nak menulis, sepuluh minit kemudian, idea lesap entah kemana. alangkah malang bagi orang yang mudah lupa ni kan? huhuhuhu...

seminggu yang lalu, aku telah menyertai satu pertandingan yang ku kira amat besar. besar dari apa yang pernah aku sertai sebelum ini. malah, pertandingan ini disiairkan oleh surat khabar lg. fufufu... tapi, yang malangnya, muka ku tak terpampang pun kat surat khabar tu. kawan-kawan ku adalah. jeles. huhuhu...

kejohanan pencak silat antarabangsa 2010 piala timbalan perdana menteri. agak grand juga nama tu kan? aku ketika pertama kali mendengarnya, agak terkesima juga. yala, aku telah menyertai kejohanan bertaraf antarabangsa tu. gembira gila la. hahaha...

ketika kejohanan itu berlangsung, aku dan teman-teman seperjuangan silat ku menginap kat mercure resort. nama full resort tu aku lupa la. huhuhu... fuh... gila grand bilik dia. tapi, yang suwey ngan aku ni, aku tak suka katil yang empuk sangat-sangat. entah la. aku lagi prefer katil yang tak keras n tak juga lembut sangat. katil yang empuk tu pun jenis queen bed. jadi, agak gay pula aku rasa tidur berduaan dengan teman sebilik ku. nasib baik ada tilam di sedia bawah queen bed tu. kalau tak, seram gila la tidur berdua dengan lelaki. kalau perempuan takpa jugak. ek? hahaha...


 hahaha... agak ' kemas ' juga kn bilik ni?

kejohanan tu berlangsung kat ioi mall, kulai, johor. mall yang ku kira, mmm, hehehe, agak sunyi berbanding dengan summit or BP mall. entahla. itu apa yang aku rasa, bagi korang, aku tak tahu plak. tapi, memang sunyi. huhuhu... tapi, yang bestnya, kontinjen kami duduk berhampiran dengan gerai yang dijaga oleh seorang amoi. pergh, wa cakap lu, amoi tu seksi gila wa cakap lu. nasib baik gua iman tebal sikit dari nafsu gua. kalau tak, ntah apa kan jadi ngan amoi tu. dunia-dunia. ish3...

takpa, abaikan amoi tu. sebelum aku terlupa, aku teruskan dengan cerita kejohanan tu ya? sepanjang aku menyertai kejohanan tu, aku telah sparring sebanyak 4 kali. alhamdulillah, perlawanan ke 4 tu, merupakan final bagi kategori aku. tapi, final itu juga merupakan kekalahan terburuk bagi aku. aku kalah bukan dengan kiraan mata, tapi, dengan K.O. aduh... sepanjang hidup aku menyertai martial arts, tak pernah lagi aku di K.O kan oleh orang. malah, aku sendiri yang buat orang K.O adalah. kini, baru aku paham perasaan orang kena K.O. huhuhu...

ketika final, dan masuk round ke 3, kiraan mata aku agak kurang daripada lawan ku. malah, aku telah dijatuhkan sebanyak 4 kali ketika itu. jadi, peluang untuk aku tebus mata hanya round ke 3 tu. tapi, agak malang, mind state ku agak celaru ketika itu. dan permainan memang robust gila. tak seperti perlawanan ku yang sebelum ini. dan yang beruntung sangat-sangat ketika tu, lawan ku la. aku akui, dia memang bijak dan memanipulasi pergerakan ku. shit betul. huhuhu...

aku K.O ketika round ke 3 tu la. malah, aku K.O ketika beberapa saat lagi sebelum perlawanan di hentikan. huhuhu... pada ketika itu, aku dalam posisi 'eject'. ku kira, bila aku eject dengan tumbukan kiri, aku pasti aku dapat curi point dari lawanku tu. tapi, ternyata aku silap, aku terlupa dengan frasa yang aku pelajari dari coach ku,

"tengok satu, lihat semua"

memang kesilapan besar ketika aku eject tu. rupa-rupanya, lawan ku dah bersedia nak buat gunting or ntah la. sapuan maybe. dan, aku betul-betul tidak perasan tindakannya tu. bila aku eject tumbukan kiri ku dan menuju kedepan, dengan serta merta dia gunting or sapu kaki kiri ku. ya allah... kakinya memang batu. kedua-dua kakinya mengepit kaki kiri ku dan terus menjatuhkan aku. aku jatuh agak sadis juga time tu. jatuh meniarap. kepitan kedua-dua kaki  nya dan disertakan sekali matress sebagai alasnya kat kaki kiri membuat ku nak berteriak kuat-kuat. ya allah.. sakit tak terkira ku rasa time tu.

bayangkan, dekat lima saat juga aku terbaring begitu menahan sakit kat kaki kiri. namun, aku betul-betul berterima kasih kepada pasukan silat aku. mereka semua menjerit berulang kali,

"faisal, bangun faisal! bangun!"

haih... hati ku betul-betul gembira sangat (walaupun kaki sakit yang amat sangat...) kerana diorang tetap menyokong sebegitu rupa walapun aku dah jatuh beberapa kali. dengan semangat yang pasukan aku berikan, aku betul-betul berusaha bangun untuk meruskan pertandingan. tapi, aih... kaki ku betul-betul tak mengizinkan ketika itu. malah, ketika aku bangun pun, kaki kiri ku gegar gila yamg amat sangat. kesakitannya? hanya allah sahaja yang tahu betapa sakitnya kaki kiri ku ketika itu. 

aku berjaya berdiri (dengan kaki kiri yang bergegar dan sakit yang amat...) tapi, aih, ketika itu la, aku sedar, aku dah tak mampu dah meneruskannya. sempat aku lihat coach ku memegang tuala putih. coach memandang aku ketika itu, dan aku tahu, dari matanya, dia bertanya, 

"nak teruskan lagi?"

keputusan yang paling berat pernah aku buat. aku isyarat kepadanya,

"coach, maafkan saya, tidak..."

dan selesai jak dia lempar kain putih tu, aku jatuh melutut. kekecewaan yang amat sangat melanda diri aku. kecewa sangat-sangat hingga aku termenangis. ya, aku menangis kerana aku tidak dapat menghabiskan pertandingan dengan sempurna serta aku kalah. aku amat-amat kecewa sekali...

sudahla. tiba-tiba pula aku tak bersemangat nak teruskan cerita ni. ditambahkan lagi sakit kaki kiri ku ni yang masih berdenyut-denyut, aku berhenti la dulu. sesiapa yang sudi membaca post aku yang panjang lebar ni, terima kasih yang tak terkira ku ucapkan. yala, aku ni bukannya pandai bercerita sangat, tapi, sudi juga korang baca sampai habis. terima kasih tak tehingga ku ucapkan... adios...

Thursday, August 5, 2010

BM VS BI

for the first, i am actually glad that my idea come back to my little brain although it pretty messed up. hahaha... i am not stranded my bahasa melayu but it is more beautiful to understand and write another language. maybe, after english, germany perhaps? hahaha...

for this semester, i maybe will be busy much. maybe.. for this semester, i got cyber entrepreneurship (qualify to 10 finalist. yey!), kejohanan silat jemputan asean in september, and the most important one, my projek sarjana muda. huhuhu...

calculating all, i think my projek is more rough and can make me cry blood. huhuhu... yala, i got a title which i got to make a system about multi level marketing. what the earth? huhuhu... even make me suffer, i got to do it same as facebook. ya, facebook. you knew it right? huhuhu..

for now, i just hoping that, i bump with somebody, and i pray the somebody is programmer. so that he or she can help me with my projek. huhuhu...

GOT HER SMILE. YEY!

hahaha... now i manage to get her smile and her teasing again. happy? of course i'm happy! hahahaha... thanks dear... :P

Wednesday, August 4, 2010

MY WISH

i wish her smiling and teasing like bfore... come again... *sigh

Tuesday, August 3, 2010

ELEKTROENCEPHALOGRAM (EEG) PART 1


Mesin elektroencephalogram (EEG) merupakan satu mesin yang digunakan untuk menghasilkan gambar yang menunjukkan aktiviti elektrik di dalam otak. Alat ni telah digunakan untuk diagnosis perubatan serta kajian neurobiologi. Component utama dalam mesin EEG termasuklah elektrod, amplifiers, modul pengawalan komputer, dan alat paparan.

    Kegunaan mesin EEG bergantung kepada fakta dimana sel saraf dalam otak secara constant menghasilkan signal elektrik yang kecil. Sel saraf, ataupun neuron, menghantar informasi elektrik kepada anggota badan. Sel saraf menghasilkan denyutan saraf melalui campuran kalsium, sodium, dan ion potassium merentasi membran sel. Apabila seseorang itu berfikir, membaca, ataupun melihat tv, pelbagai bahagian dalam otak akan dirangsang. Hal ini akan menghasilkan pelbagai isyarat elektrik dimana isyarat ini boleh dipantau dengan menggunakan EEG.

TOGETHER WE FIGHT!

Sunday, August 1, 2010

Saturday, July 31, 2010