Friday, January 14, 2011

aku dan bekam

sepanjang 2 minggu ni, aku dan team silat yang lain asyik menjalani latihan setiap petang. walaupun tidak semua ahli tapi tak mengapa. lagipun latihan yang kami adakan bukanlah latihan wajib. kalau latihan wajib, masak mereka kena oleh coach. hehehe...

tapi, yang buat "suew" sekarang ni adalah kakiku. adoi.. sakit terseliuh kena sapuan ketika di kulai hari tu masih lagi terasa. malah, sakitnya amat merisaukan aku sehinggakan aku hampir memutuskan untuk bersara daripada silat. yala, fikir masa hadapan juga kan? tapi, bila fikir-fikir balik, agak rugi juga. yala, ketika di universiti ini lah, peluang bermain, bersparring (hehehehe), wujud. aku pasti, selepas dapat kerja nanti, pasti peluang sebegini tak wujud. huhuhu...

ketika itu juga, aku dengan seraya nya berkata,

"ah! persetankan semua itu! kakimu masih boleh sembuh. pergi cari ubat. huh!"

aku ambil kunci motor dan terus pergi ke ekspo yang kebetulan masih dibuka berhampiran tempat aku tinggal. setahu aku, ada tempat mengurut di situ. kalau tak silap aku, pusat rawatan cinta namanya. melalui "first impression" ku, aku sangkakan pusat rawatan cinta ini hanya untuk orang yang putus cinta atau yang mengalami masalah. tak sangka pula tempat ni untuk mengurut dan berbekam. hahaha.. dats is my first impression, ok?

ketika aku menjenguk ke dalam pusat rawatan cinta itu (actually khemah), ada seorang abang di situ. aku nak gelar pakcik tapi ish, takut tersinggung plak dia. jadi ,better aku panggil dia abang. di sini jugak, baru aku tersedar, 


"don't judge a book by its cover."

aku sangkakan abang ini garang kerana mukanya agak keras, garang, dan tak senyum. tapi, sangkaan ku betul-betul meleset. rupa-rupanya abang ni amat peramah. seriously say, peramah sangat di sebalik wajahnya yang agak garang. hahaha...

jadi, pot...pet...pot...pet... abang itupun setuju mengurut kakiku yang terseliuh. tapi, better aku bagi tengok bahagian kakiku yang injured tu supaya korang lagi jelas dimana abang itu urut. na, kalau nak tengok, tengok. kalau tak nak tengok, tak payah tengok. aku tak paksa. 


oh.. kaki kesayangan aku...


nampak biru-biru tu? hahaha... itulah kesan dari silat olahraga yang aku ikut hari itu. nasib baik aku dapat pingat, kalau tak, kesian kakiku terpaksa jadi begini. huhuhu... 

ketika abang urut tu, adoi..adoi...adoi!!!! sakit bang oi! sakit sangat sampai semua badan ku kejang bila abang tu urut kaki ku. ketika abang tu urut kat bawah buku lali tu, adoi... kalau aku dibenarkan teriak, aku teriak. sakit sangat. huhuhu... ada lebih kurang setengah jam juga la aku menahan sakit kena urut tu. tapi, selepas dia urut, kakiku dah kurang sakit berbanding dulu. betul-betul berkurangan. gembira betul la aku ketika tu. tapi, tiba-tiba abang tu berkata,

"kaki mu ni perlu bekam ni. banyak angin abg tengok."

"oh? kalau begitu, bekam jak la bang. asalkan kaki boleh sembuh."

apabila aku cakap begitu, abang itu terus ambil peralatan bekamnya. korang tau juga kan apa itu bekam? jadi, tak payah la aku cakap pasal alat bekam ni. kalau nak tau juga, tu hah.. tanya pakcik goggle. dia banyak tau. ok, kembali semula kepada abang dengan alat bekamnya. dia pun bekam di sekitar buku laliku. abang tu cadangkan 4 cup kat situ dan aku follow jer. janji kaki tak sakit lagi.

bila dia bekam jak kakiku, pergh.. aku betul-betul terkejut tengok darah yang keluar. (actually, darah itu terkeluar pasal kulit tu dihiris dengan pisau gillete. tak dalam juga. dun worry. hahaha...) banyak sangat sampai hampir setengah cup dipenuhi darah. fufufu...


1 minit pertama...
 
 


10 minit kemudian...



selepas cup dibuka. macam puding kan? hahaha.. (kepada yang tak suka tengok darah, sorry...)


banyak darah keluar bukan? hahaha... nampak macam kabus dalam cup tu? itu adalah angin yang diserap keluar oleh cup tu. kata abang tu, makin hitam darah yang keluar, makin kronik penyakit orang tu. fuh... nasib baik tak hitam sangat. kalau hitam, alahai, muda-muda dah berpenyakit. huhuhu....

selepas habis proses berbekam tu, kaki ku makin kurang rasa sakitnya. malah, terasa ringan lagi. aku amat-amat berterima kasih kat abang tu. you are the pro bro! salute you! hehehe... sekarang, aku dah boleh jumping dah. kalau tak, huh... nak terberak pun ada kalau nak jumping. huhuhu..

ok lah. panjang lebar pula aku tulis kali ni. pedulilah.. yang penting dapat cerita. hehehe...

Monday, January 10, 2011

aku penat sangat bersabar

hey..hey...hey... aku update lg blog aku yang dah bersawang sangat-sangat ni. banyak sangat aku nak cerita tapi of course bukan semua korang baca nanti kan? so, tak payah cerita panjang-panjang. aku sendiri pun tak suka baca post org yang panjang-panjang ni. hahaha... 

perkara pertama yang aku nak cerita ialah AJL25 yang dah selesai tadi. OMG! SERIOUSLY BORING! ANYONE AGREE WITH ME? adoiyai... bukan aku nak kata aku pakar tapi adoi, cameraman, ur camera angle was suck man! u balik-balik view dari jauh buat apa? omg! ingat tv kitaorang ada lensa zoom yang boleh adjust ka? adoi-adoi... lagi satu yang aku kureng dlm ajl ni, fesyen. oh yuna... why? why?? WHY??? kenapa baju mu malam ni? omg! better pakai macam dulu yuna. lg cantik. lg sweet. ceh, macam yuna nak baca blog aku. hahaha...

perkara kedua aku nak cerita, malam ini kesabaran ku amat-amat tercabar. darah betul-betul meresap kat otak. kudrat semua mula terkumpul kat otot-otot. pelbagai kata-kata membisik,

"weh, tak payah ko sabar. bagi jak budak tu. rugi jak ko ada silat. buang bakul la silat ko tu oi."

"ala, dia malukan ko begitu? ko nak macam dulu ka? dihina-hina? pukul jak. tak payah cakap-cakap. tyme sekolah menengah pun macam gtu, tyme universiti ni pun ko di anjing-anjing jgk? "

"itulah ko, dulu ko backup dia sangat. kan ko dah kena balik. tak guna ko backup orang macam gtu. dia bukan kawan ko."

"adoi, kau ni pengecut la. sampai bila ko nak bersabar ni?"

aih... kalau aku ikut kata-kata ni, aku tak tau la apa yang terjadi. maybe aku dah masuk penjara kot. yala, benda macam begini kalau dah disimpan lama-lama, ditahan-tahan, amat buruk padahnya kalau tak dapat tahan lagi. ya, aku berani kata, andai aku tak sabar dah. aku tak akan teragak-agak. aku akan pastikan engkau menderita. ya, banyak caranya. tak payah guna kata-kata koz aku tak pandai berkata-kata ni. bagi aku, kudrat selesaikan semuanya!

sabar.. sabar... sabar... adeh... banyak kali dah aku bersabar. berapa kali lagi aku nak bersabar ni? aku bersabar setiap kali aku diejek. aku bersabar setiap kali aku diperlekehkan. aku bersabar setiap kali aku direndah-rendahkan. aku bersabar setiap kali aku di permainkan. 

HEY? SAMPAI BILA NAK BERSABAR NI SIAL!!!
SELAMA INI PERNAH AKU SAKITKAN HATI KO? PERNAH AKU CAKAP KO ANJING BABI SIAL DAN SEUMPAMANYA? PERNAH KO DENGAR AKU RENDAH-RENDAHKAN KO? PERNAH DENGAR AKU EJEK-EJEK KO BILA KO TERSASUL ATAU EXCITED CAKAP? ADA? PERNAH AKU CAKAP MUKA KO MACAM SAMPAH?  WTF IS WRONG WITH YOU??? U ARE MY FRIEND AND RESPECT ME CAN? I GREATLY RESPECT U FRIEND.  I KNOW U WILL READ THIS. I'M SURE YOU WILL READ. PLZZ.. I CANT STAND CHILL AFTER THIS. SERIOUSLY I CANT. 

inilah padahnya kepada orang yang terlalu sangat bersabar. kepala selalu dipijak-pijak. maruah selalu disampahkan. nah engkau, sabar la lagi. sabr la engkau selalu. ala, kau tu kan boleh dipjiak-pijak, diperlekehkan, direndah-rendahkan. sabar la lagi. tak mengapa, kawan ko jugak. sabar jak. FUCK YOU!

aih.. aku dengar perkataan sabar lagi. ok.. bersabar balik. lets go to zero again. start new day and new zero. ya, dan aku akan bersabar lagi besok. dan lusa. dan seterusnya.. adoi.. and silent moment come to me again.. again.. again...

p/s : sabar lagi? hmmm...

Wednesday, December 29, 2010

tahniah malaysia!


tahniah malaysia! gembira lihat pasukan malaysia kita menang walaupun mereka kalah. tak mengapa. sekurang-kurangnya, mereka dapat 1 gol. memang ko terbaik la safee. mesti ramai pasukan nak ko lepas ni. hahaha...

tapi, ntah la. agak kurang menarik persembahan malaysia malam ini. bukan aku nak kata aku ni pro dalam bola sepak ni. tapi, aih... malaysia nampak macam takut semacam. lagi satu, dapat bola asyik nak clear jak. lagi satu, kalau korang tengok balik game tu, banyak sepak sabit dipraktikkan. adohai, nasib baik la tak kena kepala pemain indon tu tadi. kalau tak, alamat penyokong indon mengamuk sakan tu. 

bukan aku nak sokong team indon tapi lebih elok permainan bola sepak itu lebih clean dan tidak banyak sangat tendang terbang gitu. yala, sama-sama manusia juga kan. andai kita yang kena begitu,mesti kita pun panas juga kan? 

anyways, congratz team malaysia! hope next year, win again! hehehehe...