Friday, October 8, 2010

cakap cakap cakap


malam ini, aku tidur lewat barangkali. aku masih dalam sakit PSM. masih mencari idea dalam memandang pc ku ini. besok, aku pergi library mega besar tu. walaupun besar, buku sikit. hahahaha... tak mengapa, janji grand kata orang.

hmmm... dalam blog ni, aku agak becok bercerita. agak banyak celoteh diluahkan. tapi, hakikatnya, bila di luar blog, di dunia realiti, aku pendiam. aku akui nya. walau orang tak cakap pun, aku sendiri menyedarinya. malah, ketika bercerita dengan orang, aku seringkali tergagap-gagap. bahasa yang dilontarkan agak baku dan kaku. maklumlah, latihan si lidah tidak cukup untuk membuat kn ia berpetah dengan lancar.

tapi, aku agak bersyukur aku merupakan seorang yang pendiam. malah, aku suka dengan pepatah,

"diam lebih baik daripada berkata-kata"

bila difikirkan, ada kewajaran disebalik pepatah itu. yala, kalau banyak berkata-kata, takut nanti, ada terlepas cakap pula. dan yang terlepas itulah kadang-kadang buat orang sakit atau terguris hatinya. cakap ini senang dituturkan, tapi, bila terlepas cakap, aduhai, tak boleh tarik beb. cakap ni bukannya ada tali, bukan ada gear undur yang boleh ditarik atau diundur balik.

kadang-kadang, aku hairan juga apabila ahli politik terlepas membuat kenyataan, dan dia disuruh menarik balik kenyataan itu. aku fikir punya fikir, macamana la dia tarik kenyataan tu ya? adakah dengan bercakap, 

"saya menarik balik kenyataan yang saya buat sekian, sekian, dan sekian... "

boleh menarik kenyataan yang sudah didengari oleh orang ramai? hahaha... aku serius tak paham dengan hal itu. 
hahaha... adoi.. mencarut-mencarut. maaflah.. aku suka banyak cakap kat blog ni bila ada idea. lagipun, cakap kat sini, kalau tersalah, boleh padam balik. lainlah kalau cakap kat dunia realiti ni, kalau dah terlepas cakap, mesti ada orang marah. kan bagus kalau boleh dipadam balik. ditarik? boleh kot. hahaha...

p/s: zzz...

No comments: