Thursday, June 3, 2010

MALAM JUMAAT


malam ni merupakan malam jumaat dan malam ni dikatakan malam berhantu. aduhai... betul kah malam jumaat merupakan malam berhantu? entahlah... setakat ni, tak pernah pula aku jumpa hantu pada malam jumaat. lagipun, kenapa malam jumaat sahaja yang di kaitkan dengan hantu? kenapa bukan malam isnin, malam khamis ka, atau malam sabtu? ish...

namun begitu, ku kira aku pernah juga mengalami kejadian bersama-sama hantu ni. lihat post ku yang ini. ku kira post ini cukup untuk aku bercerita mengenai pengalaman bersama makhluk Allah yang satu ni. banyak juga pengajaran yang aku dapat ketika itu. sekiranya berlaku lagi pada masa depan, ku kira aku telah bersedia. i'allah...

mengenai isu hantu ini, ramai juga orang yang alim dan berpengalaman nasihat kepada aku. kata mereka,

"kita sebenarnya jangan takut kepada hantu ni.kalau kita takut, maka dia jadi berani dan akan kacau kita. lagi satu, hantu ni tidak akan kacau kita selagi kita tak kacau dia. cukup lah sekadar menghormati tapi jangan hormat yang melampau-lampau kerana ia boleh mendatangkan syirik..."

setakat itu sahaja lah yang aku ingat. kalau ada kesilapan di situ, silalah tegur dan betulkan. manusia kan? tak terlepas dari kesilapan. huhuhu... ok, noktah dulu...

13 comments:

maCy said...

salam ziarah kali pertama~

maCy pun jenis ta takut sgt. alhamdulillah. tapi nak kate byk xleh, xpna ad pngalaman.. tp xmo juga. nampak tak pernah, rasa pernah.. hihi

jangan takut ti dy suke.. btol2 amat setuju :D

ASaDa RyutaRo said...

hahahaha.. nak cakap pasal malam jumaat?? hurmm..

rasanya orang melayu je yg pegang kepercayaan malam jumaat hantu banyak keluar.. ke cmna? ada bangsa lain?

ni kemungkinan.. hanya pendapat asada .. dulu orang melayu nak suruh anak dia tido awal malam jumaat. so dia bukak la cerita ni.. hehe :P

**ada pengalaman clash ngn jelmaan ni. jumpa orang yg sama di 2 tempat.. best! meremang bulu roma.. hahaha

juanghidup said...

macy: wlkmslm... thnks koz sudi ziarah blog sy yg x sberpa ni. oh? macy pnh rasa ya? klu sudi crita, crita ya macy. hehehehe

fitrijohari007 said...

diorg pun makhluk Allah juga...cuma jgn la percaya sampai percaya bende2 tahyul tu...

juanghidup said...

asada: maybe. hahaha... wah? hahaha... seram tu asada. cmna ble terserempak tu?

sukiminna said...

emm..aku pun rasa macam kpercayaan tu terikat pada bangsa melayu jek..hehe

even bacaan yasin tu bukan sunat malam jumaat. aku ade terbaca pasal tu kat satu blog ni. http://therealofislam.blogspot.com/2009/03/tiada-ibadah-khusus-yassin-malam-jumaat.html

tapi aku gak penah tbaca yg malam jumaat bagus berhubungan kelamin (yg dah sah je la..hehe) ikut sunnah nabi http://karyaz.netii.net/?2_Waktu_Yang_Baik_Untuk_Melakukan_Hubungan_Seks

Irwan Amit said...

tipikal malaysian.. hehe :)

juanghidup said...

suki:satu info yang bagus dan menarik tu suki? wah3? hahahaha... waktu yg bagus ya suki?adedeh...

juanghidup said...

irwan amit: pa ble wat. sob..

syLph said...

weh! hahaha.
nasib baik aku baca siang.

tapi betul ah.
kalau kita takut, dia berani. kalau kita berani, mesti dia takut.

tapi kan, aku bukan takut. cuma malu2 nak tengok muka dia. tihihih

juanghidup said...

sylph: hahahaha... np malu? muka hantu kacak betul ya?

Yuni Aisyah said...

malam jumaat atau malam kliwon mengikut kalender jawa mmg disebutkan malam kebangkitan roh2..

Mazru Majid said...

seram...aku pun ade pengalaman bertembung hantu...eiiiii