Wednesday, June 2, 2010

KEPERLUAN ATAU KEINGINAN?


bila aku muhassabah diri balik, aku menyedari aku telah membuat satu keputusan yang silap. keputusan yang aku rasa akan menyebabkan aku bertambah kurus sepanjang 2-3 minggu ni. kini aku menyedari, keperluan adalah lebih penting dari keinginan. dan kini, itu yang aku sesalkan kerana aku memilih keinginan daripada keperluan.

namun begitu, kata orang;

"belajar dari kesilapan"

tanpa kesilapan, mana mungkin akan ada kemajuan yang tercapai. betul tak? tak kan ada orang yang berjaya tanpa melalui kesilapan terlebih dahulu. Bill gates sendiri pun pernah gagal dan membuat silap namun lihat sekarang? dia merupakan individu yang terkaya di planet bumi ni! fuh!

bagi kamu, sekiranya kamu membuat kesilapan dalam membuat sesuatu keputusan, apa akan kamu buat? aku suka bertanya soalan begini kerana aku suka membaca pandangan dan jawapan yang kamu lontarkan. tak kisah la apa jenis pandangan dan jawapan kamu tu. yang baik kita ambil, yang tak baik, tak mengapa. kita improvekan. ya kah? hehehehe... 

p/s: nak enjoy juga tapi hati masih rungsing...

12 comments:

amar haziq said...

biasalah..nama pun hidup;)

jenguk2lah blog saya k;)
http://amarhaziq-ceritasaya.blogspot.com

juanghidup said...

btul tu haziq.

syLph said...

kalau dah buat silap, cuba pusing kesilapan tu jadi sesuatu yang...err..cemana nak cakap ha.

senang cite, positifkan benda yang salah tu.

tapi lain kali, jangan buat lagi. ;p

juanghidup said...

aku stuju ngn ckp sylph tu. apa pun, think positif. btul2. hehehe

black_mel said...

aku pegang satu jer jh...jgn menyesal dengan apa yg kita buat sebab sebarang keputusan yang kita buat akan ada kebaikkan dan keburukkan..dan bila benda dh berlaku..x boleh nk patah balik..cuma kita belajar dari kesilapan supaya kita tak ulangi kesilapan yang sama...


dah mcm entry dh komen aku ni..hehe..

NaNaJoe said...

kalo nana, akn mintak maaf, tp terpulang org tu nak maafkan ke x..tp mulot jgn lokek dgn keluarkan perkataan ampn maaf tu~ :)

NaNaJoe said...

kalo nana, akn mintak maaf, tp terpulang org tu nak maafkan ke x..tp mulot jgn lokek dgn keluarkan perkataan ampn maaf tu~ :)

juanghidup said...

mel: hahaha.. itula. nak aku lntik ko jd penulis jemputn ke? hehehehe

juanghidup said...

nanajoe: hehehe... sbnrnya x mlibtkn orng len kcuali sy jak. tp, tk mngpa. cdngn nan tu bgus jgk. sy suka.

kulanz said...

ada orang kata belajar dari kesilapan orang lain lebih baik daripada kesilapan diri sendiri.. apapun, bagi aku semua tu bgantung kepada sejauh mana kita mahu belajar.. tak kira sama ada dr kesilapan sendiri atau orang lain..

juanghidup said...

lbh bnyk kita bljr, lbh bnyk yg kita tahu. kn kulanz?

kulanz said...

@juanghidup, setuju sangat..