Tuesday, August 3, 2010

ELEKTROENCEPHALOGRAM (EEG) PART 1


Mesin elektroencephalogram (EEG) merupakan satu mesin yang digunakan untuk menghasilkan gambar yang menunjukkan aktiviti elektrik di dalam otak. Alat ni telah digunakan untuk diagnosis perubatan serta kajian neurobiologi. Component utama dalam mesin EEG termasuklah elektrod, amplifiers, modul pengawalan komputer, dan alat paparan.

    Kegunaan mesin EEG bergantung kepada fakta dimana sel saraf dalam otak secara constant menghasilkan signal elektrik yang kecil. Sel saraf, ataupun neuron, menghantar informasi elektrik kepada anggota badan. Sel saraf menghasilkan denyutan saraf melalui campuran kalsium, sodium, dan ion potassium merentasi membran sel. Apabila seseorang itu berfikir, membaca, ataupun melihat tv, pelbagai bahagian dalam otak akan dirangsang. Hal ini akan menghasilkan pelbagai isyarat elektrik dimana isyarat ini boleh dipantau dengan menggunakan EEG.

1 comment:

Anonymous said...

Fantastic ѕite you have here but I wаs ωanting
to know if уou knew οf anу discussion bοaгds
that coνer thе samе topiсѕ discussеd heге?
I'd really love to be a part of group where I can get advice from other experienced individuals that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Kudos!

My webpage: nursing professor job